fredag 22 mars 2013

Första mötet med arkitekten

I tisdags, den 19 mars träffade jag och mina biträdande rektorer, Annika E och Siv, två arkitekter från arkitektfirman White Arkitekter.
De berättade att de hade fått i uppdrag av Barn- och Utbildningskontoret att ta fram förslag på Ny förskola/skola. Deras första uppgift är att utföra en förstudie och ta fram tre förslag på ny skola.
Jag kommer att benämna det nya projektet för skola även om projektet är en kombination av förskola och skola med idrott, ny matsal och tillagningskök.
Arkitekterna berättade om sig själva, sin erfarenhet av skolprojekt och vi fick tillfälle att ställa många frågor på hur de ser på en modern och hållbar skola.
Nästa möte var i torsdags den 22 mars då träffades ledningsgruppen, skyddsombudet som hade med sig svar från elevrådet, BUK:s representant som heter Martin Nilsson och arkitekterna. Elevrådet hade fått i uppgift att svara på ett antal frågor om tex vad de saknar idag i sin skola och hur de skulle vilja ha skolan. Vi genomförde en workshop där vi spånade om morgondagens Töjnaskola. Det var verkligen inspirerande, vi höll på i två timmar och när arkitekterna lämnade skolan hade de med sig en massa idéer, synpunkter om form, funktion, trygghet, säkerhet både inomhus och utomhus.

Nästa möte ska vi ha i början av april. Jag återkommer!

Glad Påsk!
Annica


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Elevrådsrepresentanterna tog upp otroligt bra och realistiska önskemål, angående vad de önskade på skolan. Och jag förde vidare allt från representanterna under mötet på torsdagen. Representanterna blev även intervjuade av mig under det senaste elevrådet, enligt en mall som kom från arkitekterna och även det förde jag vidare.

    /Gloria

    SvaraRadera