torsdag 18 april 2013

Lite information och tankar från Annica och SÖKES! Kreativa föräldrar!

  Hej alla läsare!
Jag har nu tillbringat två dagar på utbildning och träffat många duktiga rektorer från hela Sverige.
Det är så kul att vara från Sollentuna! Alla vet att vi är en skolkommun i framkant. Vi syns och hörs!

Jag måste berätta för Er att idag meddelade Sveriges Kommuner och Landsting att Sollentuna kommer att få mottaga ett pris, med motiveringen "Sollentunas skolor har för femte året i rad höjt sina elevresultat!" Jag tror att våra kommungemensamma satsningar har hjälpt oss att bli bättre. Jag märker att intresset från politiken är väldigt stor. Jag känner att vi drar åt samma håll. 

Barn och utbildningskontoret satsade förra året på lärarna i  naturvetenskap, genom en fortbildning för samtliga NO-lärare. I år, men också förra året fick yngrelärarna som undervisar i svenska och förskollärarna, en utbildning i STL "skriva sig till läsning"  och nästa läsår kommer alla skolor att delta i en stor satsning på matematikundervisningen. Den gäller för samtliga undervisande matematiklärare och kallas för matematiklyftet.
Jag blir förvånad om vi inte fortsätter att höja elevernas resultat!

En annan källa till glädje är att Töjnaskolan är en av Sollentunas mest besökta skolor när det gäller studiebesök. Vi har under året tagit emot skolledare och lärare från flera olika kommuner. Alla är så imponerade av hur kreativt våra elever arbetar med den nya tekniken.Eleverna är stolta som "tuppar" när de får visa de vuxna besökarna hur de arbetar med delade dokument och hur de skapar egna böcker.

Ja det är kul att vara rektor i Sollentuna och i synnerhet kul att vara rektor på Töjnaskolan!

Nog om detta! Nu är jag på jakt efter  några föräldrar som vill vara med och påverka utomhusmiljön och inomhusmiljön i Nya Töjnaskolan!

Snälla! Hör av Er till mig på mail och berätta varför just Du är lämplig att vara med i en arbetsgrupp som ska vara med och skapa vår Nya Töjnaskola!

Jag vill skapa en grupp med föräldrar som är intresserade av att träffas, tillsammans med mig, personal, elever och vår arkitekt. Vi ska bygga framtidens skola i nutid! Då behövs Du som har ett kreativt, öppet sinne och som vill tänka nytt! gruppen bör ha olika kompetenser och intressen. Intressen såsom t.ex trädgård, odling, lek, idrott, funktionshinder, konst, meditation, rekreation, lugna lekar, äventyr mm.
Nu har Du chansen att kunna påverka Ditt barns nya skola!
Ca sex stycken föräldrar skulle kunna bli bra.  Den här gruppen ska naturligtvis även ta med sig förslag och idéer från andra föräldrar på skolan. Hur formerna för gruppen ska vara och hur den ska kommunicera med övriga föräldrar får vi tillsammans bestämma.

Skynda Dig att höra av Dig till mig!
Hälsningar och ha en trevlig helg, vi hoppas på värme och sol!
Annica




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar